Det är inte alltid enkelt att jämföra avtal och ta fram mobilabonnemang som passar. I denna guide går vi igenom några kriterier som du kan använda dig av, men även egenskaper som många svenskar anser är viktiga i ett bra abonnemang.
1. Se till att surfmängden räcker
Alla abonnemang är olika och det kan skilja sig rejält gällande antalet GB du får per månad. Tittar du mycket på strömmande medier krävs också mer data jämfört med vanligt surf. De bästa abonnemangen har ofta upp till 100 GB att bjuda på.
2. Kontrollera täckningskartan för ditt område
De olika operatörerna kan se olika ut gällande täckningen där du bor. Med hjälp av en täckningskarta kan du se ungefär vilka hastigheter du kan få, men också hur bra samtalskvalitet du kommer ha.
3. Jämför priserna
På denna punkt finns rejäla skillnader att ta hänsyn till. Vissa mobiloperatörer riktar nämligen in sig på lägre priser medan andra fokuserar på bättre tillgänglighet, tilläggstjänster och dylikt. Jämfört med kontantkort har abonnemang dessutom bättre villkor gällande surf.
Kontantkort har länge setts som smidigare alternativ då de inte krävde någon registrering, men efter en ny lag som trädde i kraft nyligen måste även dessa SIM-kort innehålla abonnentens namn.
4. Se över möjligheterna att använda abonnemang utomlands
Det är inte alla abonnemang som kan användas utanför Sverige. Kontrollera detta när du jämför dem mot varandra för att säkerställa att du även kan ringa och surfa under din semester.
5. Finns det rabatter?
Nya kunder bjuds ofta på rabatterade priser via diverse kampanjer. Med sådana kan du pressa priset ytterligare, under en begränsad period.
6. Tar supporten emot samtal eller inte?
Några abonnemang erbjuder enbart kundtjänst via live chatt och e-post. Om du uppskattar en mer personlig service bör du se till att en sådan finns tillgänglig.
7. Läs recensioner
Sist men inte minst är det en god idé att se vad användarna tycker om abonnemangen. Du hittar omdömen via sajter som Reco och Trustpilot, men du kan också fördjupa dig i rapporter genom att läsa dem hos Svenskt Kvalitetsindex.
8. Se över avtalstiden
Avtalen får inte vara bundna hur länge som helst i Sverige. Operatörerna behöver därmed erbjuda mobilabonnemang som antingen är tidsbegränsade, eller som gäller i högst 1 år. Här gäller det alltså att tänka på hur länge du vill binda upp dig, om sådana villkor finns vid tecknandet.